
INLOCUIRE AMBREIAJ
CE ESTE AMBREIAJUL?
Ambreiajul este un ansamblu situat între motor și cutia de viteze, care are drept scop decuplarea la nevoie a forței transmise de motor către roți. Principiul care stă la baza funcționării ambreiajului este fricțiunea dintre două suprafețe care pot fi sau nu în contact direct. Când se dorește transmiterea puterii de la motor la cutia de viteză, piesele de fricțiune ale ambreiajului ajung să fie în contact. Dacă se vrea întreruperea transmisiei, piesele se îndepărtează una de alta.
Ambreiajul poate fi gasit pe orice vehicul care este echipat cu o cutie de viteza manuala si are doua functii importante in conducere. Prima functie este oprirea fluxului de putere catre cutie si a doua, cuplarea motorului catre cutia de viteza.

Componentele ambreiajului
Un kit de ambreiaj este alcatuit din disc, placa de presiune, rulment de presiune, carcasa, furca de angrenare si suruburi de prindere. Atunci când se apasă pedala de ambreiaj, discul de ambreiaj este presat pe volanta motorului de către placa de presiune, iar aceasta separă motorul de cutia de viteze. Aceasta permite șoferului să schimbe treptele de viteză fără a opri motorul.
Ambreiaj mecanic (ambreiaj cu disc): tipul tradițional de ambreiaj care utilizează un disc de ambreiaj și o placa de presiune pentru a separa discul de volanta și a permite schimbarea treptelor de viteză.
Ambreiaj hidraulic: tip de ambreiaj folosește un lichid hidraulic pentru a transmite presiunea necesară pentru a acționa ambreiajul. Este mai ușor de acționat decât ambreiajul mecanic și oferă o senzație mai constantă de pedala a ambreiajului
Ambreiaj cu dublu disc (DSG): acest tip de ambreiaj folosește două discuri de ambreiaj pentru a gestiona puterea și cuplul. Este adesea folosit la mașinile sport sau cu motoare puternice, deoarece poate gestiona mai multă putere fără a se supraîncalzi.
Ambreiaj electromagnetic: folosește electromagneti pentru a controla cuplajul între discul de ambreiaj și volanta. Este adesea folosit în transmisii automate sau în cutii de viteze automate cu dublu ambreiaj.
Acestea sunt doar câteva dintre tipurile de ambreiaje auto disponibile. Fiecare are avantaje și dezavantaje, iar alegerea unui tip de ambreiaj depinde de cerințele specifice ale vehiculului și preferințele șoferului.
Kit-ul de ambreiajul este un element supus uzurii în timp și ca atare necesita înlocuire la intervale regulate de timp sau numar de kilometri parcursi, în funcție de modul în care este condusă mașina. Neglijarea întreținerii ambreiajului sau utilizarea necorespunzătoare poate duce la defecte și la scurtarea duratei de viață a acestuia.
Inlocuire Volanta
Volanta are un rol important la pornirea motorului, fiind acționată de către electromotor. Majoritatea vehiculelor sunt echipate cu volantă cu masă simplă, un disc unic de oțel, însă, pentru a reduce vibrațiile și a menține o rotație uniformă la motoarele diesel de putere mare și cuplu ridicat chiar și la ralanti, au apărut volantele cu masă dublă. Acestea protejează mult mai bine kitul de ambreiaj, care altfel s-ar uza rapid.
Semne defectiuni ale volantei:
- Apariția unor vibrații sau zgomote neobișnuite
- Un nivel crescut al consumului de combustibil
- Dificultăți în schimbarea treptelor de viteză
- Scăderea performanțelor motorului
Probleme frecvente ale volantei:
- Vibrații sau bătăi la viteze reduse cauzate de uzura naturală.
- Uzura suprafețelor adiacente datorită exploatării incorecte a ambreiajului.
- Zgomote de trosnire și alunecări la pornirea motorului.
- Defecte la suprafața discului din zona de sub arborele cotit, cauzate de uzura acumulată în timp.
Dacă întâmpini dificultăți atunci când schimbi vitezele sau observi că viteza de marșarier este greu de utilizat, este posibil ca ambreiajul să fie uzat. Aceste semne sunt indicii că poate fi momentul să iei în considerare înlocuirea kitului de ambreiaj.
